برای این‌که بدانید سئو چیست و چگونه کار می‌کند، ما این راهنمای ساده را برای شما تهیه کرده‌ایم.

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که مشتریانمان می‌پرسند، این است که سئو چیست و چگونه کار می‌کند؟ برای کسب و کارهایی که به تازگی شروع به ساخت وب سایت خود کرده‌اند و یا اقدام به طراحی مجدد وب سایت كرده اند، بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO می‌تواند کمی برايشان ترسناک باشد.

اما لزوما اينطور نيست.

حتی اگر کسی را داخل سازمانتان نداريد كه تجربه سئو داشته باشد، هنوز هم می‌توانید برخی از تغییرات مثبت را شروع کنید که به شما در بهبود بهینه‌سازی موتور جستجو کمک کند. با کمی آگاهی از دانش سئو می‌توانید در هر زماني در مسیر بهبود رتبه موتور جستجوی برند خود باشید.

در ادامه به سوالهاي مهمي پاسخ خواهیم داد: سئو چیست و چگونه کار می‌کند؟ همچنین برخی از اصول اولیه سئو را پوشش می‌دهیم تا بتوانید درک بهتری از تاثیر آن در کسب و کارتان داشته باشید و بدانید که چه کارهایی را باید انجام دهید تا در موقعیت خوبی قرار بگیرید.

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالاً نمی‌دانید سئو چیست و چگونه کار می‌کند. بگذارید عمیق‌تر به اين موضوع بنگریم.

  سئو چیست و چگونه کار می‌کند

سئو چیست و چگونه کار می‌کند

سئو، مخفف عبارت Search Engine Optimization (به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو) است و این فرایند بهینه‌سازی وب سایت، برای دریافت ترافیک ارگانیک یا بدون هزینه از صفحه نتایج موتور جستجو به کار می‌رود.

به عبارت دیگر، سئو شامل ایجاد تغییرات خاصی در طراحی وب سایت و مطالب شماست که سایت شما را برای موتور جستجو جذاب‌تر می‌کند. شما این کار را انجام می‌دهید به این امید که موتور جستجو، وب سایتتان را به عنوان یک نتیجه برتر در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش دهد.

اگرچه بهینه‌سازی موتور جستجو زمانيكه با تمام عوامل مختلفی که در رتبه‌بندی شما تأثیر می‌گذارند همراه ميشود می‌تواند پیچیده باشد، اما درک فرایند پايه چندان دشوار نیست.

موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین خدمات را برای کاربران خود ارائه دهند. این به معناي ارائه نتایجی در صفحات موتور جستجو است که نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند، بلکه به آنچه جستجوگر به دنبال آن می‌باشد نیز مرتبطند.

به اين منظور، موتورهای جستجو، وب سایتهای مختلف را به کمکcrawler  (خزنده) اسکن می‌کنند تا بهتر بدانند سایت درباره چیست. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا نتایج مناسب‌تری را به افرادی که در جستجوی موضوعات خاص یا کلمات کلیدی هستند، ارائه دهند.

به طور مشابه، موتورهای جستجو سایت را اسکن می‌کنند تا سطح راحتي پيمايش و خواندن مطالب در وبسايت را تعيين نمايند و در نتيجه به سایت‌های کاربرپسند در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه بالاتري اختصاص ميدهند.

سئو فرایندی است تا سازمان‌ها از طریق آن بتوانند سایتشان را در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی و عبارات مربوط به رتبه بالا برسانند. به عنوان مثال، بیایید بگوییم که شما مقاله‌ای در مورد نحوه ساخت یک خانه پرنده دارید.

شما به منظور دستیابی مخاطبین مورد هدفتان به مطالب مورد نظر ، قصد داريد سعی كنيد كه این پست وبلاگ خود را بهینه کنید به طوری که برای هر کسی که عبارت «ساخت خانه پرنده» را جستجو می‌کند، اين پست شما به عنوان بالاترين نتيجه در جست و جوي كاربر ظاهر شود.

سئو برای کسب و کارتان مزایای بسیاری دارد. با بهبود سئوی خود می‌توانید برای گسترش نمايان شدن خود در موتورهای جستجو تلاش کنید. این به شما کمک می‌کند تا به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی داشته باشید. با ایجاد محتوای جذاب‌تر و متمركز بر سئو، می‌توانید شانس خود را برای ایجاد ترافیک هدفمندتر افزایش دهید.

عوامل موثر بر سئو

اکنون که می‌دانید سئو چیست و چگونه کار می‌کند، بیایید به برخی از عواملی بپردازیم که می‌توانند در رتبه‌بندی بهینه‌سازی موتور جستجوگر شما تأثیر بگذارند. گوگل غول موتور جستجو، الگوریتم دقیقی که از آن برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند را فاش نمی‌کند.

با این حال، ما درک خوبی از برخی از عواملی که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) تأثیر می‌گذارد، داریم. این عوامل هم عوامل سئوي داخلي (on-page) و هم سئوي خارجي (off-page) را شامل می‌شوند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل موثر بر سئوی On-page و Off-page

1. بازاریابی محتوا

قبل از اینکه به برخی از عوامل سئوی On-Page وOff-Page  بپردازیم، اجازه دهید در مورد محتوا صحبت کنیم. محتوا هم در جذب موتورهای جستجو موثر است و هم به سازمان شما کمک می‌کند تا با بازدیدکنندگان سایت ارتباط برقرار کند.

بازاریابی محتوا

هرچه محتواهاي با کیفیت‌تر و مرتبط‌تری در سایتتان داشته باشيد، احتمال بيشتري وجود دارد كه موتورهای جستجو به صفحات شما در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه بالاتري را اختصاص دهد.

به همین ترتیب، هرچه محتوای جذاب‌تر و مؤثرتری در سایت خود داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگان شما، لحظات با کیفیتي را در وب سایتتان سپری کنند و حتی ممکن است خریدي را نيز انجام دهند.

راز ایجاد محتوا که هم برای موتورهای جستجو و هم برای بازدیدکنندگان سایت شما بهینه و كارا باشد، ایجاد انواع مختلفی از محتوا است که به خوبی نوشته شده و شامل موضوعاتی باشد که بیشتر مورد توجه مخاطبان شما باشد.

در اینجا فقط چند نوع محتوا وجود دارد که می‌توانید برای کمک به بهبود محتوای خود و در نتیجه، براي رتبه‌بندی موتورهای جستجو روی آن‌ها متمرکز شوید:

·         پست‌ها و مقالات وبلاگ

·         محتوای رسانه‌های اجتماعی

·         کتاب‌های الکترونیکی و whitepaper ها

·         راهنماها و آموزش‌ها

·         ضبط ویدئو و صدا

·         اینفوگرافیک یا سایر محتوای تصویری

نکته مهم دیگر که هنگام ایجاد محتوا برای سایت خود باید در نظر بگیرید کلمات کلیدی و عبارات سئو است. اینها کلمات و عبارات مرتبطی هستند که یک کاربر ممکن است در موتور جستجو براي گرفتن پاسخ سوالات مورد نظر یا محصولات و خدمات مربوطه تایپ کند.

وقتی حول این کلمات کلیدی و عبارات، محتوا ایجاد می‌کنید، شانس خود را برای اخذ رتبه بالاتر برای این کلمات کلیدی در صفحه نتایج موتور جستجو بالاتر خواهيد برد.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در محتوای شما تأثیر بگذارد و بنابراين رتبه‌بندی موتور جستجوی شما را تحت تاثير قرار دهد، این است که چقدر محتوای شما جدید است. اين وي‍‍ژگي اساساً به این نکته اشاره دارد که سازمان شما چطور اغلب محتوای جدیدی را در سايت پست می‌کند.

با این حال، ایجاد محتوای جدید تحت برندتان تنها راه برای جديد نگه داشتن مطالب شما نیست. همچنین می‌توانید با به روز کردن پست‌ها و بازنويسي آنها برای کارآمدتر شدن یا با اضافه کردن اطلاعات و آمار جدید به مرور زمان، محتوای خود را به‌روز نگه دارید.

اگرچه تولید محتوا به زمان و منابع نیاز دارد، اما در پایان بیشتر از پرداخت هزینه ارزشمند خواهد بود. موتورهای جستجو عاشق محتوای عالی هستند و مخاطبان برای درک بهتر ارزشي كه سازمان شما ارائه ميدهد به محتوای با کیفیت نیاز خواهند داشت.

با ایجاد چند پست وبلاگ شروع کنید و برای جذب دنبال كنندگان در رسانه‌های اجتماعی فعاليت کنید. هنگامی که شما یک گروه از فالوورها و مخاطبين وفادار دارید، سازمان شما می‌تواند در جهت ايجاد انواع مختلف رسانه جهت جذب و درگیر کردن مخاطبين جدید فعاليت نماید.

2. سئويOn-Page

فاکتورهای سئوی On-Page، عناصری هستند که بر روي سايت شما قرا ميگيرند. اينها مواردي هستند كه شما بر آنها کنترل کاملی دارید، به این معنی که می‌توانید با رعایت بهترین شیوه‌های سئو برای بهبود این عوامل در طول زمان تلاش کنید. این خارج از بازاریابی محتوا است و مربوط به سطوح عمیق‌تر در ساختار HTML سایت شما است.

در اینجا فقط چند عامل سئویon-page  وجود دارد که می‌توانند به شما در بهبود رتبه جستجو کمک کنند:

·         برچسب عنوان (Title Tag): برچسب عنوان در هر صفحه به موتورهای جستجو می‌گوید صفحه شما در مورد چیست که باید 70 کاراکتر یا کمتر باشد و کلمه کلیدی که محتوای شما روی آن متمرکز است و همچنین نام کسب و کارتان را شامل شود.

·         توضیحات متا (Meta Description): توضیحات متا در وب سایت شما کمی بیشتر از آن‌چه كه به صفحه شما مربوط ميشود، را به موتورهای جستجو می‌گوید. همچنین توسط بازدیدکنندگان برای درک بهتر اينكه صفحه مورد نظر در مورد چيست و اينكه آيا به جست و جوي آنها مرتبط ميشود يا خير، مورد استفاده قرا ميگيرد که باید شامل کلمه کلیدی شما باشد و همچنین جزئیات کافی برای ارائه به خواننده در مورد محتوا را ارائه دهد.

·         زیرتیتر‌ها (Sub-headings): نه فقط زیرتیترها باعث می‌شوند مطالب شما برای بازدیدکنندگان کاربرپسندتر شود، بلکه می‌تواند به بهبود سئو نیز کمک کند. شما می‌توانید از برچسب‌هایH1 ، H2 و H3 استفاده کنید تا موتورهای جستجو، محتوایتان را بهتر درک کنند.

·         لینک‌های داخلی (Internal Links): ساخت لینک‌های داخلی یا لینک‌ دادن به محتوای دیگر در سایت شما، می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا درباره سایت شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، اگر شما در حال نوشتن پستی در مورد ارزش یک محصول یا خدمات خاص هستید، می‌توانید در صفحه وبلاگ خود به صفحه محصول یا خدمات لینک دهید.

·         نام تصویر و تگهاي ALT: اگر از تصاویر در وب سایت خود یا در محتوای وبلاگ خود استفاده می‌کنید، لازم است که کلمه کلیدی یا عبارت خود را نیز در نام تصویر و برچسب alt وارد کنید. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تصاویر شما را بهتر ايندكس کنند، که ممکن است زمانيكه كاربر هنگاميكه تصویري را برای یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص جست و جو ميكند ظاهر شود.

هنگام قرار دادن کلمات کلیدی و عبارات سئو در صفحات خود به صورت استراتژیک، اجتناب از بهینه‌سازی بیش از حد حاِز اهميت است. اگر سعی شود كه كلمات كليدي خيلي زياد در کل مطالب استفاده شود، گوگل و سایر موتورهای جستجو صفحه شما را جریمه می‌کنند.

علاوه بر آن، لازم است مطمئن شوید که هر قسمت از محتوا فقط روی یک یا دو کلمه کلیدی متمرکز است. این کمک می‌کند تا تضمين كند كه محتوای شما خاص و مرتبط است. تلاش برای لحاظ كردن تعداد كلمات کلیدی خيلي زياد در يك زمان ممکن است بر بهینه‌سازی موتور جستجوی شما تأثیر منفی بگذارد، زیرا این امر اغلب باعث ايجاد محتوای غیرمتمرکز و ضعیف می‌شود.

در حالی که محتوای سایت نقش مهمی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو شما دارد، در نظر گرفتن معماری سایت شما نیز مهم است. شما لازم است كه سایتی را طراحي نماييد که اسکن یا خزیدن صفحات و محتوای شما را برای موتورهای جستجو آسان سازد.

ایجاد لینک‌های داخلی بین صفحات شما، ایجاد نقشه سایت (sitemap) و ثبت آن در موتورهای جستجو می‌تواند هم به بهبود خزش سایت شما کمک کند و هم درک بهتری از مطالب شما به موتورهای جستجو دهد.

نگرانی دیگر در مورد معماری سایت شما این است که آیا وب سایت شما سازگار با موبایل است یا خیر. بسیاری از مخاطبين از دستگاه‌های تلفن همراه خود، اطلاعات و برندهای مورد نظر خود را جست و جو ميكنند.

باید مطمئن شوید که این کاربران قادرند وب سایت شما را از دستگاه تلفن همراه خود به خوبي مشاهده، مطالعه و پيمايش کنند. این نه تنها بر تجربه کاربری (UX) تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر سئوی شما نیز تاثیرگذار باشد.

3. سئوی Off-Page

علاوه بر عناصر سئوی On-Page که سازمان شما روي آن كنترل دارد، فاکتورهای سئویOff-Page  نیز وجود دارند که می‌توانند بر رتبه شما تأثیر بگذارند. اگرچه شما کنترل مستقیمی بر عواملOff-Page  ندارید، روش‌هایی وجود دارد که می توانید شانس خود را برای انجام این عوامل به نفع خود بهبود بخشید.

در اینجا چند مورد از فاکتورهای مختلف سئویOff-Page  آورده شده است که می‌توانند در رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارند:

·         اعتماد: اعتماد رفته رفته در حال تبديل شدن به یک عامل مهم در سيستم رتبه‌بندی گوگل است. این به اين معنا است كه گوگل تعیین می‌کند که آیا شما سایتی قانونی دارید که بازدیدکنندگان بتوانند به آن اعتماد کنند. یکی از بهترین راه‌های بهبود اعتماد، ایجاد بک‌ لینک‌های با کیفیت از سایت‌هایی است که دارای صلاحیت هستند.

·         لینک‌ها: یکی از محبوب‌ترین روش‌های ایجاد سئویOff-Page ، استفاده از بک‌لینک است. شما باید مراقب باشید از اين جهت كه سایت‌های توليد اسپم با لینک‌های شما راهی سریع و آسان برای ممنوعیت شناخته شدن سایت شما در موتورهای جستجو است. درعوض، برای ایجاد روابط تأثیرگذار با اينفلوِنسرهايي که محتوای با کیفیت ایجاد می‌کنند و به محتوای سایت شما بك لينك ميدهند، وقت بگذارید.

·         شبکه‌های اجتماعی: یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای سئویOff-Page ، سیگنالهای اجتماعی مانند لایک و اشتراک‌گذاری است. وقتی صحبت از تقويت سئو می‌شود، شما به دنبال اشتراک‌گذاریهاي با کیفیت توسط اینفلوئنسرها هستید. هرچه محتوای با کیفیت‌تری منتشر کنید، بیشتر احتمال دارد که افراد بخواهند محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

گرچه شما کنترل مستقیمی بر اتفاقات خارج از سازمان خود ندارید، اما می توانید به سادگی با ایجاد محتوای با کیفیت، سئوی Off-Page را بهبود بخشید.

هرچه مطالب شما مرتبط‌تر و جالب‌تر باشد، به احتمال زیاد، دیگران به محتوای شما لینک می‌دهند و آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. هرچه مردم به محتوای شما اعتماد بیشتری داشته باشند، رتبه موتورهای جستجو نیز بیشتر خواهد شد.

سئوی کلاه سیاه در مقابل سئوی کلاه سفید

وقتی صحبت از سئو می‌شود، دو رویکرد متفاوت وجود دارد که سازمان‌ها در بهینه‌سازی سایت‌های خود برای موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. سئوی کلاه سیاه در مقابل سئوی کلاه سفید.

برخی از سازمان ها فقط به سئو علاقه دارند تا بتوانند به سرعت مطالب خود را رتبه‌بندی کرده و در کوتاه‌مدت به درآمد برسند. سئو کلاه سیاه شامل تاکتیکی است که بر بهینه‌سازی محتوا فقط برای موتورهای جستجو تمرکز دارد.

این بدان معناست که سازمان‌ها به بازدیدکنندگان انسانی که محتوای سایت آنها را مطالعه و پيمايش می‌کنند، توجه نمی‌کنند. این سازمان‌ها برای بهبود رتبه سایت خود، قوانین را دور زده و یا می‌شکنند، تا بتوانند سریع نتیجه بگیرند.

در پایان، این رویکرد سئو، صفحاتی را تولید می‌کند که خواندن و مشاهده كامل آن مانند هرزنامه برای افراد دشوار است. گرچه این سایتها ممکن است سریعتر از سایتهایی که بهینه‌سازی شده، رتبه‌بندی شوند، اما اغلب این سایت‌ها به سرعت توسط موتورهای جستجو جریمه یا رد صلاحيت می‌شوند.

به طور کلی، این رویکرد سریع در مورد سئو، شانس سازمان را برای ساخت سایتی پایدار و قادر به ایجاد نتایج جدید برای سال‌های آینده خراب می‌کند.

از سوی دیگر، سئوی کلاه سفید یک رویکرد مؤثر در بهینه‌سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو و ایجاد یک کسب و کار آنلاین پایدار است. این رویکرد برای بهینه‌سازی موتور جستجو شامل تمرکز بر روي مخاطبان است که روی آن کلیک می‌کنند و محتوای سایت را می‌خوانند.

هدف از این نوع سئو تولید بهترین مطالب ممکن در سایتی است که خواندن و پیمایش آن آسان بوده و  قوانین موتور بهینه‌سازی را رعایت نموده است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه ممکن است به شما در رتبه‌بندی سریع کمک کند، اما اينكه موتورهای جستجو در نهایت متوجه نشوند که شما چه کاری انجام می دهید امري است اجتناب‌ناپذیر كه در نتیجه جریمه خواهید شد.

بسته به شدت تخلف، سایت شما ممکن است نتواند از مجازات‌ها بگریزد. تنها راه برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین پایدار که ترافیک ارگانیک بیشتری را با گذشت زمان به دنبال خواهد داشت، ایجاد محتوای موثری است که برای بازدیدکنندگانتان ارزشمند باشد.

سئو چیست و چگونه کار می‌کند؟ نكته نهايي

حال که اطلاعاتی در مورد سئو و نحوه عملکرد آن کسب کردید، می‌توانید برای بهبود سئو و افزایش رتبه خود در صفحه نتایج موتور جستجو، در سایت خود تغییراتی ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید، فاکتورهای زیادی وجود دارند که در رتبه‌بندی سئو تأثیر می‌گذارند، اما مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا محتوای شما ارزشمند است و به مخاطب مورد نظر شما مربوط می‌شود یا خیر.

با این حال، پیروی از بهترین شیوه‌های سئو به همراه ایجاد محتوای با کیفیت که جهت كمك به بازدیدکنندگان انسانی تمرکز دارد، بهترین راه برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین پایدار است که سالها، ترافیک ارگانیک جدید را براي سايت به وجود می‌آورد.

برای انجام سئو خود به کمک نیاز دارید؟ اگر از رتبه‌بندی موتورهای جستجو خود راضی نیستید، ممکن است زمان تماس با ThreeTick باشد. تیم متخصص در بازاریابی ThreeTick خدمات سئو با کیفیتی ارائه می‌دهد که به شما در بهبود رتبه موتورهای جستجو کمک می‌نماید و ترافیک ارگانیک بیشتری را براي وب سایت شما به ارمغان مي آورد.