نرخ کلیک (CTR) یکی از معیارهای محبوب برای کمپین های تبلیغات بازاریابی دیجیتال است. و به دلایلی خوب! میانگین نرخ کلیک به شما می‌گوید که چند نفر نسبت به تعداد کل افرادی که تبلیغات شما را مشاهده کرده اند روی آن کلیک کرده اند.

CTR شما این آگاهی را به شما می‌دهد که تبلیغات آنلاین شما چه مقدار نه تنها بر روی جلب توجه مخاطبان شما بلکه بر عملکرد آنها نیز موثر است.

البته هیچ کس سعی نمی‌کند در حد متوسط باشد. بیشتر کسب و کارهای کوچک هدفشان بالا بردن میانگین نرخ کلیک است تا بتوانند تلاش تبلیغات دیجیتال مارکتینگ خود را به حداکثر برسانند. نکته اصلی افزایش CTR برای تبلیغات آنلاین شما، این است که بدانید چه چیزی برای برند شما و مخاطبان مورد نظرتان مفید است.

در ادامه، ما میپردازیم به این که میانگین نرخ کلیک چیست و چرا اندازه‌گیری این معیار برای کسب و کار شما مهم است. سپس، ما چند نکته و ترفند را به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید CTR خود را در میان کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال افزایش دهید.

 

میانگین نرخ کلیک چیست؟

پیش از اینکه بتوانیم درمورد چگونگی به دست آوردن نتیجه بهتر از میانگین نرخ کلیک بحث کنیم، ابتدا باید تعریف کنیم که میانگین نرخ کلیک یا همان CTR چیست. میانگین نرخ کلیک، نسبت کلیکهای تبلیغی به میزان نمایش آنها (impression) برای کمپین‌های تبلیغاتی گوگل، فیسبوک یا دیگر پلتفرم ها میباشد. آنچه که به عنوان یک میانگین نرخ کلیک یا CTR خوب در نظر گرفته می‌شود بسته به تعدادی از عوامل مختلف متفاوت خواهد بود.

یکی از عواملی که می‌تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، استفاده از پلتفرم شما برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی شما است. CTR های خوب در هر پلتفرم متفاوت خواهند بود زیرا هرکدام مخاطب متفاوتی با هدف مشخص دارند.

به عنوان مثال، برای یک کمپین تبلیغاتی گوگل، 2 درصد CTR به طور میانگین در نظر گرفته شده است. هر چه بالاتر از این باشد خوب است و هر چه پایین‌تر باشد بدین معنی است که شما نیاز به ارزیابی مجدد کمپین خود دارید. با این حال، برای پلتفرمی مانند فیسبوک ، میانگین نرخ کلیک بسیار کمتر است، فقط 0.9 درصد.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر میانگین نرخ کلیک شما تأثیر بگذارد، صنعتی است که کسب و کارتان در آن قرار دارد. از آنجایی که تعدادی از صنعتها که نرخ بالای کلیک خود را به رخ میکشند ، برخی دیگر با کمپین تبلیغاتی پولی خود تلاش می‌کنند حتی نیمی از همان درصد را بدست آورند.

سه تا از بهترین عمل کننده های CTR در وب، حوزه های دوستیابی، مالی و بیمه و برندهای B2B هستند. برای پیدا کردن میانگین نرخ کلیک برای صنعت خود، بررسی کنید و به CTR خود توجه کنید تا ببینید که چگونه این مقایسه صورت میگیرد.

در پایان، سخت‌ترین رقیبی که از جهت نرخ کلیک با آن روبرو می‌شوید، خودتان هستید. علاوه بر اینکه باید میانگین نرخ کلیک را برای پلتفرم و صنعت مورد توجه قرار دهید، همچنین باید معیار CTR خودتان را نیز در نظر بگیرید.

به جای تلاش برای دنبال کردن رتبه دلخواه، روی دستیابی به CTR بالاتر برای کمپین های خود نسبت به آنچه که در گذشته به دست آورده‌اید، تمرکز کنید.

این یکی از مهمترین دلایلی است که شما باید CTR را اندازه بگیرید. اگر نمی‌دانید میزان نرخ کلیک فعلی شما چیست، کار برای گرفتن کلیک بسیار سخت است. اگر موفقیت کسب و کار خود را به مرور زمان ردیابی نکنید، هیچ راهی ندارید که بدانید عملکرد خوبی دارید یا پیشرفت‌های گذشته را بتوانید بهبود ببخشید.

اگر CTR را در گذشته اندازه گیری نکرده‌اید، از همین حالا شروع کنید و از میانگین نرخ کلیک به عنوان معیار فعالیت‌های آینده استفاده کنید.

هفت روش برای به دست آوردن نرخ کلیک بهتر

اکنون که می‌دانید میانگین نرخ کلیک چیست، اجازه دهید در مورد چگونگی بهتر کار کردن آن صحبت کنیم. از نکات زیر استفاده کنید تا میزان کلیک خود را از طریق کمپین تبلیغاتی بهبود دهید.

1. با مخاطبان خود آشنا شوید.

هر کسب و کاری نیاز دارد ترافیک خود را افزایش دهد، به خصوص در کمپین تبلیغاتی. با این حال، باید اطمینان داشته باشید که ترافیکی که از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل دریافت می‌کنید نیز ترافیک مناسبی است. به همین دلیل ضروری است که مخاطبان خود را قبل از شروع کمپین تبلیغاتی، بشناسید.

علاوه بر شناخت مخاطبانتان (سن، جنس، موقعیت مکانی و سایر اطلاعات جمعیتی)، شما همچنین باید بدانید که چگونه می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. از چه نوع سایتی بازدید می‌کنند؟ آن‌ها در گوگل چه چیزی را جستجو می‌کنند؟ این نوع اطلاعات هنگام تصمیم‌گیری در مورد انواع کلمات کلیدی یا سایت‌های مورد هدف به شما کمک می‌کند.

شما همچنین باید این را هم در نظر بگیرید که آنها چگونه انواع خدمات یا محصولاتی که جست و جو میکنند را توصیف می‌کنند. زمانی که شما بتوانید زبان ویژه ای را که مخاطب هدف شما برای جستجوی محصولات یا خدمات خود به صورت آنلاین استفاده میکنند را شناسایی کنید، می‌توانید شروع به تهیه نسخه تبلیغاتی کنید که با زبان مشتریان بالقوه شما که هم اکنون برای یافتن برندتان استفاده می‌کنند، مطابقت داشته باشد.

اگر شما قصد دارید که در کسب و کارتان یک رهبر واجد شرایط به حساب بیایید باید تبلیغات شما یک دلیلی را به آنها ارائه بدهد تا آنها بر روی تبلیغات شما کلیک نمایند.

هدف کشف مواردی است که بیشترین اهمیت را برای مخاطبین مورد هدف شما دارد و چیزی که بیشترین ارزش را برای آن‌ها فراهم می‌کند. شما می‌توانید از این اطلاعات برای تعیین گزاره ارزشی که می‌توانید برای کمپین تبلیغاتی گوگل خود استفاده کنید، بهره ببرید.

بنابراین چگونه می‌توانید تمام این اطلاعات را در مورد مخاطب هدف خود پیدا کنید؟ سعی کنید بپرسید!

با مشتریان خود صحبت کنید، به خصوص با کسانی که وفادار بوده‌اند. با آنها مکالمه داشته باشید تا بیشتر بدانید که چه چیزی انگیزه برای آن‌ها را ایجاد می‌کند و بیشترین اهمیت را برای آن‌ها دارد.

اگر مکالمه یک به یک با مشتریان دشوار است، سعی کنید یک نظرسنجی کوتاه ایجاد کنید و در مورد چالش‌ها، نیازها و عادات آنها سؤال کنید.

2. با کلمات کلیدی خود، خاص باشید.

کلمات کلیدی یکی از مهمترین جنبه‌های کمپین تبلیغاتی شما در گوگل هستند. اگرچه نسخه تبلیغاتی شما باید کاملاً نوشته شده و قانع کننده باشد، اما بدون کلمات کلیدی مناسب، بی فایده است.

کلمات کلیدی به شما اطمینان می‌دهند که کسب و کار شما با تبلیغات پولی که صرف میکنید مخاطبان مناسب خود را بدست آورده است، که به شما امکان می‌دهد عملکرد خود را بهبود ببخشید و بیشترین سود را از خرج تبلیغ خود داشته باشید.

رمز استفاده از کلمات کلیدی مناسب بسیار با اهمیت است. کلمات کلیدی مناسب، مخاطبان مناسب را در مقیاسی وسیع برای شما به ارمغان می‌آورد.

با اضافه کردن توصیف‌کننده‌های اضافی به کلمات کلیدی خود از عبارات کلیدی طولانی‌تری استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا با تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) خود مخاطبین مورد هدف بیشتری را بدست آورید.

به عنوان مثال، به جای «طراحی سایت»، ممکن است از «طراحی سایت ارزان» یا «طراحی سایت واکشنگرا» استفاده کنید تا جمعیت متمرکزتری را بدست آورید.

انتخاب کلمات کلیدی متمرکزتر گاهی منجر به نمایش (impression) به تعداد دفعات کمتر  می‌شود. با این حال، از آنجا که به شما کمک می‌کند مخاطبی هدفمندتر و مرتبط‌تر داشته باشید، به احتمال زیاد میانگین نرخ کلیک بیشتری دریافت خواهید کرد و نکته جالب دیگر این است که افرادی که کلیک می‌کنند برای برندتان مناسب‌تر هستند و این به تقویت تبدیل(Conversion) کمک می‌کند.

3. مطمئن شوید که نسخه تبلیغاتی شما قانع‌کننده است.

اگر کسی به طور تصادفی بر روی آگهی شما کلیک کند، شانس خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه فردی که روی آگهی شما کلیک کرده است به این دلیل است که آن‌ها نسخه تبلیغ شما را جذاب و مرتبط دانسته اند. تقریباً هر تبلیغی میانگین نرخ کلیک بالایی را با گفتگو با سطح درک مخاطب ارائه می دهد. علاوه بر این، برای فردی که در حال مشاهده تبلیغ است، نوعی ارزش ایجاد می‌کند.

فهمیدن اینکه اولین نسخه تبلیغاتی شما چقدر موثر است، دشوار است.

با این حال، اگر متوجه شدید که CTR کمتری از آنچه انتظار می‌رود را تجربه کرده‌اید، تجدید نظر در نسخه تبلیغاتی خود امکان خوبی برای شروع در بهبود عملکرد ارائه میدهد. به عناوین خود با دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید که برای مخاطبانتان مرتبط و جالب باشد.

سپس به بقیه نسخه تبلیغاتی نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که ارزش کافی برای بیننده جهت کلیک کردن را ارائه میدهد.

زمانیکه شما چندین کمپین تبلیغاتی در گوگل را اجرا کردید، اطلاعاتی را در اختیار خواهید داشت که به شما کمک می‌کنند تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نسخه تبلیغاتی خود در آینده بگیرید.

به عنوان مثال، می‌توانید نگاهی بیندازید که کدام تبلیغات بهترین عملکرد را داشته‌اند و ببینید که آیا وجه مشترکی با هم دارند یا خیر. سپس، سعی کنید با الگوبرداری از نسخه موفق تبلیغاتی‌تان این تبلیغات را برای آینده، از نو بازآفرینی کنید.

4. از افزونه‌های تبلیغاتی برای افزایش دیده شدن استفاده کنید.

گزینه افزونه تبلیغاتی در Google Ads روشی عالی برای افزایش دیده شدن شما در موتور جستجو و ترغیب برای گرفتن کلیک‌های بیشتر است. گوگل می‌خواهد کسب و کار شما با پلتفرم تبلیغاتی‌تان موفق شود. به همین دلیل آن‌ها افزونه های تبلیغاتی را راهی برای افزایش CTR های شما و هدایت بیشتر به سایتتان ارائه می‌دهند.

چندین نوع مختلف از افزونه‌های تبلیغاتی وجود دارد که می‌توانید در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل استفاده کنید:

·         افزونه‌های موقعیت مکانی: این افزونه با نشان دادن موقعیت مکانی، دکمه تماس  و لینک دادن به صفحه کسب و کار شما، مردم را به بازدید از کسب و کارتان تشویق می‌کند. این افزونه برای مکان‌های فروشگاه‌های فیزیکی که می‌خواهند ترافیک محلی بیشتری داشته باشند ایده‌آل است.

·         افزونه‌های Callout: این افزونه به شما امکان می‌دهد متن دیگری را به تبلیغ خود اضافه کنید مانند «تحویل رایگان» یا «پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته». این می‌تواند به تبدیل بیشتر بازدیدکنندگان به حالت آفلاین کمک کند.

·         افزونه‌های مکالمه: با استفاده از این افزونه، می‌توانید شماره تلفن یا دکمه تماس را به آگهی خود اضافه کنید تا کاربران بیشتری را برای تماس با کسب و کارتان ترغیب کنید. این باعث برقراری ارتباط فوری بیشتری در حالت آفلاین میشود.

·         افزونه‌های پیغام: مانند افزونه تماس، این گزینه افراد را ترغیب می‌کند تا پیامهای متنی کسب و کار شما را مستقیماً از طریق تبلیغاتتان ارسال کنند. این امر به ترویج ارتباط فوری به صورت آفلاین کمک می‌کند.

·         افزونه‌هایsitelink : این افزونه افراد را مستقیم به یک صفحه خاص در وب سایت شما پیوند می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است یک افزونه sitelink داشته باشید که افراد را به صفحه «اکنون سفارش دهید» در سایت شما هدایت میکند تا منجربه این شود که فرد خیلی سریع به مشتری تبدیل شود.

·         افزونه‌های ساختار یافتهSnippet: این افزونه به برند شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی را نشان دهد که مشتریان بالقوه آن را با ارزش میدانند. به عنوان مثال، ممکن است یک دسته بندی محصول یا  خدمات را درج کنید.

·         افزونه‌های قیمت: دسته بندی خدمات یا کالاها را کامل همراه با قیمت‌گذاری با استفاده از این افزونه نشان میدهد. این به مشتریان اجازه می‌دهد تا آفرهایتان را از طریق تبلیغ مشاهده نمایند.

·         افزونه‌های App: اگر هدف شما افزایش دانلود App است، می‌توانید از این افزونه تبلیغاتی برای تشویق افراد بیشتری جهت دانلود Appتان استفاده کنید.

·         افزونه‌های Review: این افزونه به شما کمک می‌کند تا نظرات و رتبه‌بندی‌های مثبت را از منابع شخص ثالث به نمایش بگذارید. این یک روش عالی برای ایجاد اعتماد به نفس مخاطبان شما و تأثیرگذاری بر کلیک آن‌ها است.

اگر متوجه شدید CTR شما از آنچه توقع داشتید، پایین‌تر است، ممکن است تصمیم بگیرید که یکی از افزونه‌های تبلیغاتی فوق را امتحان کنید.

داده‌های گوگل و سایت‌های شخص ثالث نشان داده‌اند که این افزونه‌های تبلیغاتی به طور منظم به کسب و کارها کمک می‌کنند تا با ارائه نمایش تبلیغات عالی و برجسته در صفحه نتایج موتور جستجو، عملکرد بهتری را تجربه کنند.

به یاد داشته باشید، مهمترین استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی این است که اطمینان حاصل کنید که افزونه‌های استفاده شده با اهداف تبلیغاتی شما هماهنگ هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید افراد را در وب سایت خود به مشتری تبدیل کنید، می‌توانید از افزونه‌هایsitelink  یا callout  به جای افزونه‌های تماس یا افزونه‌های پیام استفاده کنید.

اگر می‌خواهید افزونه‌ها را با ارزش جلوه دهید، حتما از آن‌ها به صورت استراتژیک استفاده کنید.

5. کلمه کلیدی پیشنهادی خود را در URL تبلیغ خود وارد کنید.

افزودن کلمه کلیدی به URL در تبلیغتان یک روش مؤثر برای ایجاد اعتماد در کسانی است که تبلیغات شما را می‌بینند. با قرار دادن کلمه کلیدی در URL، به خوانندگان نشان میدهید که آگهی شما و صفحه‌ای که تبلیغ شما به آن ختم می‌شود، مربوط به جستجویی است که در حال حاضر انجام داده اند.

هنگامی که جستجوگران کلمه کلیدی را در URL می‌بینند، می‌توانند آسوده خاطر باشند که تبلیغات نمایش داده شده بیان کننده آنچه که در جستجوی آنها هست میباشد.

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از کلمه کلیدی در URL در تبلیغات موتور جستجو منجر به میانگین نرخ کلیک بالاتر نسبت به ترک آنها برای کمپین‌ها می‌شود.

هرچه اعتماد بیشتری در میان مخاطبان خود داشته باشید، احتمالاً روی تبلیغ شما کلیک کرده و به آنچه پیشنهاد می‌دهید نگاه می‌کنند. مهمترین قسمت قابل توجه اینجا این است که می‌توان از این تاکتیک ساده برای شروع ایجاد کلیک‌های بیشتر تنها در چند ثانیه استفاده کرد.

6. یک CTA قوی اضافه کنید.

اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، یک Call to Action در نسخه تبلیغاتی شما می‌تواند باعث شگفتی برای CTR تان شود. وقتی شخصی تبلیغتان را مشاهده کرد، می‌خواهد بداند مرحله بعدی چیست. با گفتن صریح و روشن به آن‌ها که چه کاری باید انجام دهند، آن‌ها را در مسیر تبدیل هدایت می‌کنید.

در واقع، طبق ابزار تحلیل Kissmetrics، یک CTA قوی به شما کمک می‌کند تا با ارائه دلیل برای کلیک کردن، حس کنجکاوی فرد را به سرمایه تبدیل کنید.

گوگل همچنین استفاده از یک CTA قوی را در نسخه تبلیغ توصیه می‌کند زیرا دلیل دیگری برای کلیک به کاربران موتور جستجو می‌دهد. گوگل توصیه می‌کند مستقیماً به مردم بگویید چه عملی را قرار است که انجام دهند.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید آن‌ها چیزی بخرند، به آن‌ها بگویید که چه چیزی می‌توانند بخرند. اگر می‌خواهید آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند، به آن‌ها بگویید که چگونه با شما تماس بگیرند. استفاده از افعال اکشن قوی مانند خرید، تماس، سفارش، جست و جو یا ثبت نام یک روش عالی برای روشن ساختن گام بعدی برای خوانندگان است: قدم بعدی که می‌خواهید آن‌ها بردارند.

7. آزمایش، آزمایش، آزمایش!

دانستن اینکه چه عواملی برای افزایش میانگین نرخ کلیک شما در تبلیغات به‌کار می‌آیند، کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل برای برندها امتحان کردن چیزهای مختلف بسیار مهم است تا ببینند بهترین عملکرد چیست. آزمایش A / B به شما کمک می‌کند که اصول تبلیغاتی که بهتر برای شما نتیجه میدهد را مجزا کنید تا بتوانید برای گرفتن بهترین نتیجه این اصول را در کمپین‌های تبلیغاتی بعدی بازسازی نمایید.

علاوه بر تست تیتر و نسخه نویسی، می‌توانید یک قدم فراتر هم رفته تا واقعاً جزئیات دقیق‌تری را آزمایش نمایید.  قیمت یا تخفیف قابل سنجش را در تبلیغات لحاظ کنید. انواع مختلف نگارشی را تست کنید. CTA های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدامیک بهترین بازخورد را دارند.

در پایان، اگر می‌خواهید عملکردی بهتر از میانگین نرخ کلیک را داشته باشید، باید تمام کارها را انجام دهید تا دریابید که کدام تاکتیکها برای کسب و کار شما بهتر است. از آنجا که تبلیغات PPC هر بار که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می‌کند از بودجه شما استفاده می‌کند، مهم است که شما نه تنها بر افزایش CTR خود بلکه در ایجاد نوع مناسب کلیک نیز تمرکز نمایید.