پس از تجزیه و تحلیل کسب و کار در گام اول و شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد کسب و کار، حالا زمان ورود به بازار آنلاین است.
اهمیت ساخت رسانه آنلاین
جهت تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین احتیاج به یک رسانه آنلاین داریم. رسانه آنلاین می تواند یک وب سایت، یک پیج اینستاگرام، یه کانال تلگرام و یا حتی یک کانال یوتوب باشد. اینکه کدامیک از این رسانه ها، یکی از آن ها و یا همه آنها برای یک کسب و کار مناسبت است، هم به خروجی تجزیه و تحلیل کسب و کار که در گام اول به آن اشاره کردیم و هم به تصمیم صاحب کسب و کار وابسته است.
راهاندازی کسب و کار اینترنتی در شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟
همانطور که میدانید در سالهای اخیر گرایش مردم به استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر شده و ساعتهای زیادی را در طول روز صرف گشت زدن در آنها و تبادل اطلاعات از این طریق میکنند. در این میان یکی از شبکههای اجتماعی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته و از هر سن و قشری در آن فعالیت دارند، اینستاگرام است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است. پس به نظر میرسد که با راهاندازی کسب و کار اینستاگرامی یک بازار بزرگ در اختیارتان است و درآمد خوبی هم از آن خواهید داشت؛ اما بیایید این بازار بزرگ را کمی موشکافانهتر بررسی کنیم.
مزایای راهاندازی کسب و کار اینستاگرامی
حتماً خود شما هم با تعداد زیادی از پیجهایی که در اینستاگرام درآمد کسب میکنید، برخوردهاید. مثلا پیجهای فروش محصول، تبلیغات و... خب حالا ببینیم مزایای ایجاد کسب و کار در اینستاگرام چیست؟
استفاده از اینستاگرام رایگان است
اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در سایت اینستاگرام و راهاندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.
کار کردن با اینستاگرام راحت است
پست گذاشتن در اینستاگرام، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایلهای تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایلهای هوشمند را بلد باشد از پس آن بر میآید.
با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده میشوید
همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر میرسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید.
معایب راهاندازی کسب و کار اینستاگرامی
هیچگونه دستهبندی برای محصولاتتان ندارید
قرار دادن محصولات در دستههای مشخص به کاربران کمک میکند که راحتتر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که میخواهد پیدا کند.
امکان بهروزرسانی محصولات را ندارید
قیمت کالاها و موجودی آنها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آنها در اینستاگرام وقت زیادی از شما میگیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پستهایتان را آپدیت کنید.
فرآیند پرداخت دشوار است
در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آنقدر طولانی و سخت میشود که بسیاری از افراد از خیر آن میگذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همۀ آنها قطعا فرایندی دشوار است.
خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید میکند!
متاسفانه ما در کشوری زندگی میکنیم که شب میخوابیم و صبح بیدار میشویم، میبینیم خبر فیلتر شدن فلان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما مینویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش میرسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب میشوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.
مزایای داشتن وب سایت
داشتن یک وب سایت اختصاصی به طور می تواند به استقلال کسب و کار شما در فضای مجازی بیانجامد و وابستگی شما به پلتفرم های مختلف را کم کند.
مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی
فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در اینجا به چند مورد مهم اشاره میکنیم.
میتوانید محصولات را دستهبندی کنید
بسته به نوع کسب و کاری که دارید، میتواند دستههای مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید میتوانید دستههایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخههایی مانند شلوار، پیراهن، جوراب، تیشرت و ... را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما سادهتر میکند و هم مشتریها را در سایت شما نگه میدارد و خرید آنها را آسانتر میکند.
بهروزرسانی و مدیریت محصولات راحتتر است
در فروشگاه اینترنتی میتوانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل "محصول مورد نظر موجود نیست" روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم میتوانید بهصورت خودکار روی آن اعمال کنید.
امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاههای بانکی وجود دارد
با وجود درگاههای پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتریها نخواهید داشت و همهچیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانکها در اختیارتان میگذارند واضح و مشخص است. علاوه بر این مشتریها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.
کاربران میتوانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند
اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وبسایتتان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی میتواند آن چیزی را که میخواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پستها را بررسی کند.
کاربران میتوانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند
اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وبسایتتان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی میتواند آن چیزی را که میخواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پستها را بررسی کند.
خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمیکند (یا حداقل کمتر تهدید میکند)
خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود. پس نیازی نیست شب که میخوابید نگران بسته شدن فروشگاهتان باشید.
از چالش های آن هم میتوان به پراخت هزینه برای شروع و نیاز به زمان بیشتر داشتن برای معرفی اشاره کرد.
نتیجه گیری
برای راه اندازی کسب و کار آنلاین ابزار ها و پلتفرم های مختلفی وجود دارند که می توان با یکی از آنها یا همه آن ها شروع کرد. به مزایا و چالش های داشتن وب سایت و پیج اینستاگرام پرداختیم تا راحت تر تصمیم گیری کنید. صد البته که از شبکه های اجتماعی دیگر هم بسته به نوع کسب و کار می توان استفاده کرد.
نظرات