قبل از شروع به جذب مشتری، مخاطب خود را بشناسید

قبل از اینکه برای تبلیغات آنلاین و آفلاین اقدام کنید، ابتدا باید بازار هدف و مشتریان خود را به خوبی بشناسید. مهم‌ترین موضوع در این مرحله شناسایی نیاز و خواسته مشتری است. اینکه کدامیک از محصولات یا خدمات شما می‌تواند به او کمک کند تا نیازی را برطرف کرده یا خواسته‌ای را برآورده کند. در این راستا تعریف پرسونای مخاطب و تعیین جامعه مخاطبان هدف بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 

قبل از اینکه با انواع روش‌های جذب مشتری به صورت آنلاین و آفلاین آشنا شوید، اجازه دهید یک سوال ساده از شما بپرسیم، مشتری خود را چقدر می‌شناسید؟

 

یکی از بهترین روش‌های شناخت مخاطب، بررسی رفتار وی در زمان خرید محصول یا استفاده از خدمات شماست. از طرفی باید مشخص کنید که محصول و خدمات شما برای چه گروهی مناسب خواهد بود و چه گروهی برای خرید، علاقه نشان می‌دهند. تمام این موارد با تعریف پرسونای دقیق، مطالعه بازار و بررسی رفتار مشتریان قدیمی قابل انجام است.

 

اگر هنوز پرسونای خود را مشخص نکرده‌اید می‌توانید از ابزار پرسوناساز هاب‌اسپات استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا ۳ پرسونا به صورت رایگان بسازید. برای آموزش استفاده از ابزار پرسوناساز هاب‌اسپات می‌توانید پست اینستاگرام یکتانت را در این باره مشاهده کنید.

 

تفاوت کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین در جذب مشتری

در حال حاضر همه کسب‌وکارها از روش‌های آنلاین برای جذب مشتری بهره می‌برند اما هنوز هم هستند روش‌های آفلاینی که برای جذب مشتری جدید کاربرد دارند. تا پیش از رشد چشمگیر شبکه‌های اجتماعی، بیشتر کسب‌وکارها از روش‌های آفلاین برای معرفی برند و محصولات خود و در نتیجه جذب مشتری استفاده می‌کردند. این روش‌ها گاه بسیار پُرهزینه بود و به همین دلیل تنها برخی شرکت‌های بزرگ که بودجه تبلیغاتی قابل توجهی داشتند، قادر به انجام آن بودند. در ادامه برخی از متداول‌ترین تکنیک‌های جذب مشتری به‌صورت آفلاین بررسی خواهد شد.

 

کارت ویزیت

کارت‌های ویزیت زمانی مهم‌ترین ابزار برای ارتباط با مشتری جدید بودند. کارت‌های ویزیت چاپی در برخی موارد و با توجه به زمینه فعالیت کسب‌وکار در مکان‌های مختلفی توزیع می‌شدند که یکی از متداول‌ترین آن‌ها، نمایشگاه‌های تجاری و همایش‌ها بود.

 

تراکت و بروشور تبلیغاتی

تراکت‌ها و بروشورهای تبلیغاتی هنوز هم توسط برخی کسب‌وکارها استفاده می‌شوند که به‌عنوان نمونه می‌توان به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها اشاره کرد. این روزها می‌توانید تراکت‌های تبلیغاتی رستوران‌های مختلف را که شامل منو و آدرس است در گوشه و کنار شهر ببینید. در برخی موارد این تراکت‌ها و بروشورها توسط افراد توزیع می‌شوند و در این شرایط کسب‌وکار منطقه و ناحیه خاصی را برای توزیع در نظر می‌گیرد که تارگت کسب‌وکار برای جذب مشتری جدید است. تراکت به‌عنوان یکی از روش‌های جذب مشتری هنوز هم برای برخی از کسب‌وکارها کاربرد دارد.

 

حضور فعالانه در نمایشگاه‌ها

هر ساله نمایشگاه‌های تخصصی زیادی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود که بسیاری از کسب‌وکارها در آن شرکت می‌کنند. حضور در این نمایشگاه‌ها فرصتی عالی برای برقراری ارتباطی منطقی و حساب‌شده با جامعه مخاطبانی است که به حوزه فعالیت کسب‌وکار شما علاقمند هستند.

 

ارسال هدایا برای مشتریان هدف

ارسال هدایای تبلیغاتی در مناسب‌های خاص مانند شروع سال نو یا رویدادی خاص برای مشتری، می‌تواند روش مفیدی برای جذب مشتری جذب و حفظ مشتریان قبلی باشد. تنوع هدایای تبلیغاتی بسیار بالاست و بنابراین حق انتخاب زیادی دارید، اما پیشنهاد می‌کنیم وسیله‌ای را انتخاب کنید که کاربردی بوده و مشتری مشتاق استفاده از آن در هر جایی باشد.

 

استفاده از رسانه‌های محلی مانند تلویزیون و رادیو

رسانه‌های محلی مانند تلویزیون و رادیو از جمله بسترهایی هستند که می‌توانید محصول و خدمات خود را در قالب یک ویدئوی تبلیغاتی یا یک برنامه رادیویی معرفی کنید. این روش‌ها در مقایسه با دیگر روش‌های آفلاین و آنلاین هزینه بیشتری داشته و معدود شرکت‌هایی هستند که برای تبلیغ محصول و خدمات خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

 

استفاده از تبلیغات محیطی مانند بیلبورد

تبلیغات محیطی مانند بیلبورد هنوز هم متداول است و برخی کسب‌وکارها به عنوان تکمیل تبلیغات آنلاین از آن به‌عنوان یکی از روش‌های جذب مشتری استفاده می‌کنند. بیلبوردها در سطح شهر پراکنده هستند و با توجه به موقعیت مکانی و ابعاد، هزینه متفاوتی دارند.

 

انواع روش‌های جذب مشتری به‌ صورت آنلاین

یکی از مهمترین وظایف تیم تبلیغات کسب‌وکارها، تولید محتوای هدفمند برای جذب مشتری است. کاربران تنها زمانی در مقابل محتوای تولیدی شما واکنش نشان می‌دهند که جذاب، مفید و راه‌حل‌محور باشد. محتوایی که تولید می‌کنید می‌تواند شامل محتوای متنی یا صوتی و تصویری باشد، در هر حال، باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که محتوای مناسب در کنار یک شبکه توزیع کاربردی، می‌تواند به معرفی هر چه بهتر محصول و خدمات شما کمک کند. پس همزمان با انتخاب بستری مناسب برای انتشار تبلیغات، از تیم محتوای متنی وتصویری خود بخواهید، محتوایی متناسب با نیاز و خواسته کاربر برای جذب مشتری تولید کند.

 

در این راستا لازم است وبلاگ مجموعه خود را به‌روز نگاه داشته و محتوای متنی متناسب با نیاز بازار هدف تولید کنید. غیر از متن وبلاگ، رپورتاژ نیز می‌تواند تأثیر مثبتی روی معرفی برند شما داشته باشد. اما برای هر نوع محتوایی نیاز به یک تقویم محتوایی دارید و همچنین ابزارهایی که در تولید و نشر محتوا به شما کمک خواهند کرد. به‌عنوان مثال می‌توان به پلتفرم تریبون اشاره کرد که برای انتشار رپورتاژ آگهی طراحی و اجرا شده است.

 

از مهمترین روش‌های آنلاین دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های جذب مشتری به صورت آنلاین است که در بستر اینستاگرام و تلگرام انجام می‌شود. در این روش می‌توانید محتوای مورد نظر را خودتان آماده کنید، یا این کار را به اینفلوئنسر بسپارید. چالش اصلی در اینفلوئنسر مارکتینگ، انتخاب اینفلوئنسر است. اینفلوئنسرها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و بنابراین انتخاب از میان آن‌ها گاهی برای کسب‌وکارها دشوار خواهد بود. از طرفی ارتباط گرفتن با این اینفلوئنسرها کار ساده‌ای نیست.

 

یکی از مواردی که باید در اینفلوئنسر مارکتینگ مد نظر داشته باشید، میزان تعامل اینفلوئنسر با جامعه مخاطبان است. دسترسی به برخی از آمارها غیرممکن است و در نتیجه کسب‌وکار نمی‌تواند به درستی اینفلوئنسر را ارزیابی کند.

 

حالا که قرار است از این شیوه برای جذب مشتری استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم به درست‌ترین نحو ممکن آن را انجام دهید. پلتفرم جریان، با اینفلوئنسرهای معتبری در حوزه‌هایی چون فیتنس، آشپزی، طنز و سرگرمی، خانه و معماری، خودرو، تکنولوژی، کسب‌وکار و … همکاری دارد. از طریق جریان به‌راحتی می‌توانید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا کرده و با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید.

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل‌ مارکتینگ از آن دسته روش‌های جذب مشتری است که متأسفانه کسب‌وکارها به آن زیاد توجه نمی‌کنند، اما در مقایسه با تمامی روش‌های آنلاین و آفلاین، بیشترین بازگشت سرمایه را دارد. فرض کنید که در نمایشگاه شرکت کرده‌اید و هزاران لید از مشتریان بالقوه دارید، بهترین روش برای برقراری ارتباط با آن‌ها، ایمیل مارکتینگ خواهد بود. ایمیل مارکتینگ به‌عنوان یکی از روش‌های جذب مشتری، کمترین هزینه را در مقایسه با تبلیغات بر بستر وب، گوگل‌ادز و تبلیغات محیطی داشته اما در مقابل می‌توانید بیشترین بازخورد را دریافت کنید.

 

در این روش به یک محتوای اختصاصی برای مخاطب و همین‌طور به ابزارهایی برای ارزیابی نتیجه کمپین نیاز خواهید داشت. ابزارهای خارجی بسیاری وجود دارند، اما برای استفاده از آن‌ها باید ماهانه مبلغی دلاری پرداخت کنید که برای برخی کسب‌وکارها توجیه مالی ندارد. اما پلتفرم نجوا ابزاری اختصاصی برای ایمیل‌ مارکتینگ است که تمامی گزارشات لازم برای ارزیابی یک کمپین را دارد. در این پلتفرم می‌توانید انواع کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را ساخته و مرحله به مرحله رفتار کاربر را رصد کنید.

 

پوش‌نوتیفیکیشن و تبلیغات موبایلی

پوش‌نوتیفیکیشن و تبلیغات موبایلی از جمله روش‌های جذب مشتری است که بیشتر در بستر اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. در این روش، بنر و ویدئوی تبلیغاتی شما در فضای یک اپلیکیشن پُرکاربرد قرار گرفته و در نتیجه کاربر با مشاهده ویدئو برای کلیک روی لینک ترغیب می‌شود. یکی دیگر از روش‌های تبلیغات موبایلی، ارسال پیامک تبلیغاتی است. این روش‌ دیجیتال مارکتینگ که عملاً بسیار کاربردی است، کمترین میزان هزینه را برای کسب‌وکارها داشته و تنها کافی‌ است، متنی با عنوانی جذاب و اقدام به عمل آماده کنید. ادیوری پلتفرم تبلیغات درون شبکه‌ای است که در این حوزه فعالیت دارد. با تعیین مخاطبان و جامعه هدف، می‌توانید تبلیغات موبایلی در بستری پُربازده را تجربه کنید.

 

حضور در شبکه‌های اجتماعی

این روزها شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین بسترهای تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده‌اند. اما توجه داشته باشید که حضور در همه شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند به نفع کسب‌وکار شما باشد. چرا که برای تولید محتوایِ مناسبِ هر کدام از این بسترها، باید نیروی انسانی، وقت و هزینه صرف کنید و ممکن است به اندازه‌ وقتی که برای این موارد می‌گذارید، از یک شبکه خاص بازخورد آنچنانی دریافت نکنید. بهتر است قبل از حضور در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توئیتر و فیس‌بوک، ابتدا بررسی کنید که مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند، به این ترتیب نه تنها وقت و سرمایه خود را بهینه مصرف می‌کنید، بلکه می‌توانید سریع‌تر به هدف خود یعنی جذب مشتری جدید دست پیدا کنید.

 

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM به افزایش بازدید سایت و جذب مشتری جدید کمک می‌کند. در این روش از تبلیغات در موتورهای جستجو به‌عنوان روشی برای معرفی برند و محصول و جذب مشتری جدید و در نهایت فروش محصول و خدمات استفاده می‌شود.

 

متداول‌ترین روش برای بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات در گوگل است. در این روش، لینک سایت شما در میان سه نتیجه اول صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) قرار گرفته و در نتیجه کاربر با سرچ کلمه‌ی کلیدی که شما روی آن ادز رفته‌اید، سایت شما را در صدر نتایج خواهد دید. در این شرایط میزان CTR سایت به شدت افزایش خواهد یافت و کاربران جدیدی به دایره مشتریان کسب‌وکار افزوده خواهند شد. در حال حاضر، تبلیغات در گوگل ادرز یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی موتورهای جستجو و یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری جدید به صورت آنلاین است. در این حوزه می‌توانید از پلتفرم فرست ادز استفاده کنید که یک سرویس تبلیغات در گوگل است.

 

تبلیغات کلیکی

 تبلیغات کلیکی از جمله متداول‌ترین روش‌های بازاریابی در بستر وب است. در این روش بنر تبلیغات برند شما در سایتی قرار می‌گیرد که مخاطبان هدف شما از آن بازدید می‌کنند. به ازای هر کلیکی که کاربر روی بنر سایت شما انجام ‌دهد، مبلغی از بودجه پنل کسر خواهد شد. این روش توسط یکتانت انجام می‌شود و می‌توانید از طریق این پلتفرم یک کمپین تبلیغات کلیکی راه‌اندازی کرده و مشتری جدید جذب کنید.

 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO که در اصل به بهینه کردن محتوای وب‌سایت و وبلا‌گ یا هر صفحه دیگری در سایت شما می‌پردازد، هدفش جذب مشتری جدید و ایجاد تعاملی پایدار با مشتریان است. سئو به‌طورکلی به دو دسته اصلی سئوی On-Page و سئوی Off-Page تقسیم می‌شود که هر دو به قرار گرفتن صفحات سایت شما در نتایج بالاتر صفحه سرچ گوگل کمک می‌کنند. یکی از مهمترین بخش‌های سئو، محتوایی است که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید. محتوای شما باید کاربر پسند بوده و در عین حال برای موتورهای جستجو نیز بهینه شده باشد. SEO کاری تخصصی است و بنابراین بهتر است برای آن یک نیروی متخصص در نظر بگیرید.

 

جذب مشتری برای حفظ حیات کسب‌وکار

 

هر کسب‌وکاری برای رشد در فضای رقابتی امروز، نیازمند جذب مشتری جدید است. برای رسیدن به این هدف دو دسته کلی تبلیغات آنلاین و آفلاین وجود دارد که در این مقاله به تفصیل در مورد هر دو صحبت شد. اینکه کدامیک از روش‌های جذب مشتری را انتخاب می‌کنید به استراتژی و هدف سازمان شما بستگی دارد و اینکه چه منابعی را در اختیار دارید و چه منابع دیگری را برای این هدف می‌توانید فراهم کنید. در هر صورت، برای انواع تبلیغات در بستر آنلاین و آفلاین، نیازمند ابزارهایی برای آنالیز هستید. این ابزارها اکثراً خارجی هستند و دسترسی به آن‌ها محدود است مگر اینکه ماهانه مبلغ قابل توجهی آن‌ها را شارژ کنید. اما در این میان برای اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق، ابزارهایی چون نجوا، تریبون، ادیوری و جریان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین از این ابزارها به صورت بهینه استفاده کرده و برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ خود را بر مبنای جذب مشتری در فضاهای مختلف قرار دهید.